"refit" van een pion.....


De eerste kennismaking met de pion in Willemstad.

Jaartje werk en dan lekker zeilen, ruim 5 jaar later weet ik wel beter ;-)


Over varen van de Pion Numansdorp - Hengelo OV,  oktober 2013

Samen met Teus 2 volle dagen op het motortje getuft in een boot, zonder verwarming, lek als een mandje vooral het dek, geen of beperkte electra aan boord, alleen het gammele 2 kleur op de boeg "deed" het nog.

 

Eerste dag tot Wijk bij Duurstede gekomen, en daar eerste beste bistro ingedoken voor drank en hete soep. De Nacht ach alsof we in een druipsteen grot sliepen, nat nat en nat

 

Koud, regen en ontzettend veel lol, en eieren met spek van meester kok Teus


Hijsen in Hengelo

Met de hulp van Maathuis Enschede en Steghuis Denekamp (STT Logistics & International ; nu) en Rein :-) is de boot snel uit het water en op de semi geladen, paar kilometer rijden en dan weer hijsen en op de plek zetten.


Dan is het vooral "slopen"

U wist nog dat ik zei, beperkte electra aan boord, links boven ziet u waarom..............

 

Verder lijken me de foto's genoeg te zeggen :-)


Verder slopen en wederopbouw


Nieuwe plek in Enschede

Bootje weer van Hengelo naar een mooie overdekte kap in Enschede.

 

Bootje geschild, er was wat osmose.

Kielbouten en schetsplaten vervangen, dek en randen, kortom weer veel werk


Najaar 2016 Workum

Vanaf nu zal het werk in de boot in rap tempo gaan :-)

Boot staat nu in Workum bij Gijs van polymat voor de deur, Gijs had ik leren kennen omdat ik natuurlijk epoxy en polyester nodig had, van het 1 kwam het ander en zo kwam het dat de Pion er voor de deur stond.

 

Een zeer goede beslissing! nu gaan we zoals alleen Gijs het kan zeggen, GAAN WE  LOS ;-)


Isoleren en verder opbouwen

1 van de beste beslissingen ooit, de hele boot isoleren, ik vond het eerst niet zo belangrijk, gelukkig heeft Gijs me overgehaald toch de hele boot van onder tot boven helemaal te isoleren, een beslissing waar ik nu nog plezier van heb, NOOIT geen condens meer binnen , waar dan ook.


binnenkant deel 2

Isoleren en binnen betimmering gereed maken.

Koelkast tegen de romp en de kombuis beginnen aardig vorm te krijgen, de kombuis wordt enorm veel groter dan het origineel van de Pion, en dat was niet veel.


Het vooronder is nu ook volledig geïsoleerd , grootste gedeelte van de binnenbetimmering zit erin, en is voorzien van de eerste laag verf.

Ook is goed te zien dat de vloer klaar is, tussen de wrangen zit gesloten cel isolatie ca 20 cm met daar op een polyester laag, en daarop een PU gietvloer.Isoleerd goed, geen vocht meer tussen de wrangen en geen losliggende vloer delen meer, ruimste onder de luiken was ook maar Max 20 cm dus niet echt bruikbaar, hooguit voor wat blikvoer ;-)

Afscheid van de Farryman diesel, nu was de Farryman een prima motor en grondig nagekeken, hij deed het niet en dat was wel nodig om de boot over te varen van Willenstad naar Hengelo, gaat hij er toch uit, de motor is zwaar ruim 240Kg , produceert meer lawaai dan vermogen, en als een echt 2 cyl - V motor ook nog een aardige producent van schudden en trillen.

Er zal een Yanmar 2GM20 terug geplaatst worden.

De Boot gaat bijna naar binnen in de loods, buiten nog even de nodige schuurwerkzaamheden, en de kiel van wat overtollig roest ontdoen.

De kajuit opbouw bestaat uit 10mm multiplex met daarop een 160gr weefsel met epoxy, om de ruimte binnenin optimaal te houden, is besloten de opbouw aan de buitenzijde te isoleren met 20mm isolatie en daar overheen een polyester mat met hars, afwerking met een PU coating.

 

Kuip in de Epoxy, ik heb 4 standaard huid doorvoeren genomen, en daar het weefsel overheen laten lopen, als alles hard is , de gaten open schuren, en de afvoer zit naadloos in de kuip vloer verwerkt.

 

Luikjes gemaakt voor toegang tot het achterschip